جلب اعتماد خریداران درابتدای کار

اوایل شروع فعالیت و زمانی که هنوز تعداد سفارش ها خیلی کمه و سایتی هم درکار نیست باید راهی برای جلب اعتماد کاربرها پیدا کنیم. ایده ای که همسر من برای انجام این کار داشت این بود که وقتی کاربر سفارشش رو نهایی کرد و قبل از اینکه پولی پرداخت کنه محصولات مورد نظرش رو در کنارهم قرار میداد و عکس سفارش رو برای کاربر ارسال میکرد.

این کار باعث میشد که خریدار اعتمادش جلب بشه و گاهی اوقات بعد از این کار محصولات بیشتری به سفارشش اضافه میکرد. در صورتی که اول راه هستید می تونید از این شیوه استفاده کنید. اگر فکر می کنید که کاربرها هنوز به شما اعتماد ندارن عکس واقعی محصولی که کاربر تصمیم به خرید داره رو برای جلب اعتمادش براش ارسال کنید و ازش تایید نهایی بگیرید.

این کار واقعا زمان زیادی از شما می گیره اما در اول کار فروش محصول خیلی مهمه و باید بتونید حداقل میزان فروش رو داشته باشید تا انگیزه تون برای ادامه کسب و کار از بین نره. از طرف دیگه ضروری هست که رسید های پستی رو توی استوری ها و هایلایت ها به نمایش بذارید تا دیگران هم متوجه بشن که فروشگاهتون قابل اعتماد هست.

خرید های هیجانی

یکی از تجربه هایی که تو این کار کسب و کار پیدا کردیم اینه که خیلی وقت ها خرید کاربرها از اینستاگرام به صورت هیجانیه. به عنوان مثال شما یک محصول جذاب رو برای فروش عرضه می کنید و کاربرهای زیادی از اون محصول خوششون میاد و اون محصول رو خرید میکنن. موجودی شما در عرض یک شب تموم میشه. تعداد زیادی دایرکت دریافت میکنید که این محصول رو میخوان اما توی فروشگاه تون موجود ندارید. تصمیم می گیرید که برای دفعه بعد ده برابر بیشتر خرید کنید تا بتونید به این حجم از تقاضا جواب بدید، اما مساله اینجاست که دفعه بعد بین ۲۰ تا ۴۰ درصد کاربرهایی که قبلا متقاضی بودن، اون محصول رو خریداری میکنن و شما تعجب میکنید که چرا محصول فروش نمیره؟ صدها نفر بهتون پیام داده بودن که این محصول رو میخوان اما حالا حاضر به خرید نیستن.

همون طور که گفتم بخش زیادی از فروش به این خاطره که کاربرها محصول رو در همون لحظه ای که دیدن میخوان و بعدش ممکنه تمایلشون رو به خرید از دست بدن. بعد از مدتی باید بتونید حجم موجودی مورد نیازتون رو برآورد کنید تا حجم عرضه و تقاضا تفاوت زیادی با هم نداشته باشه.

تغییر سطح انتظار کاربرها

یک موضوع جالب دیگه اینجاست که سطح انتظار کاربرها به مرور زمان از شما بیشتر میشه و فروش شما هم تحت تاثیر این موضوع قرار میگیره.

فرض کنید که بعد از مدتی فعالیت یک محصول خیلی خوب و جذاب وارد فروشگاهتون می کنید. کاربرها از این محصول خیلی خوششون میاد. حالا محصولات بعدی مشابهی که به فروشگاهتون اضافه میشه در مقایسه با این محصول خیلی خوب سنجیده میشن و کاربرها اون محصول خوب رو معیار خرید خودشون قرار میدن. اگه محصول جدید از لحاظ جذابیت و قیمت توانایی رقابت با محصول خوب قبلی رو نداشته باشه، فروش و میزان توجهش به شدت تحت تاثیر قرار میگیره. پستتون لایک کمتری میگیره و کمتر به اشتراک گذاشته میشه ( حتی نسبت به محصولات معمولی دیگه ای که دارید).

خدمات VIP تامین کننده ها به مشتری های VIP

گاهی اوقات متوجه می شید که بعضی از فروشگاه ها محصولات خیلی خاصی میارند که تو هیچ فروشگاه دیگه ای پیدا نمیشه. هر چقدر بازار رو زیر و رو می کنید نمی تونید محصول مشابه رو پیدا کنید.

مساله اینجاست که تامین کننده ها و تولید کننده بعضی محصولات رو به صورت انحصاری برای مشتری های خاص خودشون عرضه می کنن و قبل از اینکه به صورت گسترده تر عرضه بشن توسط چند توزیع کننده کاملا پیش خرید میشن و خریدارهای کوچک تر امکان دسترسی به اون محصولات رو ندارن. علاوه بر اون نحوه ی اطلاع رسانی هم متفاوت هست. تامین کننده ها و تولید کننده ها قبل از اینکه محصولی تولید یا وارد کنند به مشتری هایی که خریدهای بالاتری دارن اطلاع رسانی می کنن. اینکه بتونید قبل از بقیه متوجه بشید که چه چیزهایی قراره به بازار عرضه بشه باعث میشه که یک قدم جلوتر از بازار باشید.

نکته دیگه تخفیفی هست که خریدارهای بزرگتر از تولید کننده ها یا توزیع کننده ها میگیرن. گاهی اوقات این تفاوت قیمت به ۱۰ الی ۲۰ درصد زیر قیمت عمده فروشی بازار میرسه که باعث میشه سود شما به عنوان فروشنده بیشتر بشه یا اینکه بتونید از لحاظ قیمت با بقیه رقابت کنید و محصولات رو با قیمت کمتری عرضه کنید.

اینکه چطور می تونید جزو مشتری های VIP تامین کننده ها بشید بستگی به میزان خرید و رابطه ای داره که با تامین کننده برقرار می کنید.

لیست پرخرید ترین شهرها

این موضوع شاید خیلی کاربردی نباشه اما دونستنش شاید جالب باشه.

شهر های پر فروش

هفتاد درصد سفارش های ثبت شده تو سایت ما از ۷ شهره. شهرهایی مثل قم،یزد، قزوین، کرمان هم حدود یک درصد بودن که برای شلوغی تو جدول نیاوردمشون. به صورت کلی تهرانی ها خیلی راحت تر خرید میکنن. هزینه پست برای شهرستان عاملی هست که اگه کاهش پیدا کنه بیشتر ترغیب میشن خرید کنن.

پشتیبانی

یکی از موضوعاتی که خیلی برای فروشگاه های اینستاگرامی مهمه پشتیبانی زیاد و صبور بودن هست. مخاطبانتون دوست دارند که هر چه سریع تر به پیام هاشون پاسخ داده بشه و هزاران سوال مختلف در رابطه با جنس محصول ، شرایط ارسال و… می پرسن. واقعا صبور بودن در این زمینه خیلی مهمه. زیاد پیش میاد که کاربرها اصلا قیمتی که زیر محصول نوشته شده یا شرایط ارسال یا … رو نمی خونن و مجددا همه ی سوالاتشون رو توی دایرکت مطرح میکنن.برای همین باید خیلی صبوری پیشه کنید و با حوصله زیاد به سوالاتشون پاسخ بدید.

تماس های زیاد نشان از یک مشکل دارد

از اشتباهاتی که ما داشتیم وباعث شده بود که تلفن پشتیبانی بی وقفه به صدا دربیاد مشخص کردن زمان ارسال بود. ما به طور واضح و بسیار شفاف گفته بودیم که سفارش ها فلان روز یا ساعت به اداره پست تهران تحویل داده میشه و بعد از اون مدت ۴۸ الی ۷۲ ساعت طول میکشه که به دستتون برسه، اما متاسفانه کاربرها فقط بخش روز و ساعت رو مطالعه میکردن و تلفن پشتیبانی مدام در حال زنگ خوردن بود و همه شاکی بودن که چرا بسته من نرسید. بعد از یک هفته اطلاعات مربوط به ارسال رو به خاطر حجم زیاد تماس ها برداشتیم و صفحه ای به اسم ” رویه ارسال” درست کردیم تا کاربرها به راحتی بتونن متوجه بشن چه زمانی بسته براشون ارسال میشه و چقدر زمان می بره که به دستشون برسه.

اهمیت جذب اولین نیرو

ممکنه کسب و کارتون به جایی برسه که نیاز باشه تا یک یا دو یا چندین نیرو جذب کنید. اولین نیرو مهم ترین استخدام شماست و فرهنگ کاری شما با استخدام اولین کارمند شکل میگیره. برای همین باید زمان زیادی بذارید و یک نیروی خیلی خوب پیدا کنید.

پیدا کردن یک نفر که به اندازه کافی خوب باشه ایده ی بدی نیست ولی بهتره که زمان بیشتری براش صرف کنید و بهترین نیرویی که امکانش هست رو بگیرید تا در آینده نتیجه ش رو ببینید.

چاپ پاکت های اختصاصی با طرح و لوگو خودتون

در صورتی که میخواید پاکت پستی با طرح و لوگو خودتون داشته باشید باید حداقل ۲۰۰۰ عدد از یک سایز پاکت رو سفارش بدید. در حال حاضر این مبلغ برای پاکت پستی داخل نقره ای A4 ( متالایز) حدود ۴ الی ۴ و نیم میلیون تومن میشه.

آشنا بودن با جنس و کیفیت محصول

در صورتی که محصولاتون پوشاک هست باید کمی از نوع پارچه ها و کیفیتشون اطلاع داشته باشید. برای مثال چندین نوع نخ وجود داره ، نخ پنبه، نخ مودال ، نخ چینی ، نخ ایرانی یا پاکستانی و…

خیلی از کاربرها این سوال رو از شما خواهند پرسید که ” جنس این محصول چی هست؟” و باید آمادگی جواب دادن به این سوال رو داشته باشید. اگه با نوع محصولات آشنا نیستید حتما از فروشنده این سوالات رو بپرسید تا بتونید به کاربرانتون جواب بدید.

روند بازار و محصولات

موضوعی که اغلب افرادی که وارد این کار میشن و ازش غافل هستن روند بازار هست.

اول ضروریه این نکته رو بگم که فروش آنلاین و فروش حضوری ( مغازه) دو دنیای کاملا مجزا هستن.خیلی وقت ها ممکنه محصولاتی که به راحتی توی فروشگاه حضوری به فروش میره، تو دنیای آنلاین اصلا طرفداری نداشته باشه و برعکس.

نکته دوم اینکه برای فرد تازه وارد روندهای بازار ناشناخته ست. برای مثال ممکنه فکر کنید که یک محصول خیلی جذابه و باید این محصول رو توی فروشگاهتون داشته باشید اما بعد متوجه میشید که هیچ تقاضایی براش وجود نداره. تامین کننده ( تولید کننده یا …) به شما گفته بود که این محصول خیلی پر فروش هست و شما هم با اعتماد به حرفشون کلی از این محصول رو خریداری کردید اما هیچ کسی حاضر نیست این محصول رو از شما بخره. مساله اینجاست که تامین کننده به شما دروغ نگفته و محصولش واقعا پرفروشه اما برای فروشگاه های حضوری. مدت زمانی طول میکشه تا با روندهای بازار و اینکه چه محصولاتی به صورتی اینترنتی قابل عرضه و فروش هستند آشنا بشید و تو این مدت مقداری ضرر می کنید که طبیعی هست.

روندهای بازار ممکنه به سرعت عوض بشن و باید سعی کنید که کاملا متوجه روند بازار باشید. به عنوان مثال تعدادی از محصولات توی سال ۹۹ برای ما بسیار پرفروش و پرتقاضا بودن اما حالا بعد از گذشت یک سال هیچ تقاضایی براش وجود نداره.

به همین دلیله که گفتم باید با هر محصول طوری برخورد کنید که انگار تاریخ انقضا داره و هر چه سریعتر باید بتونید به فروش برسونید.

نویسنده : Reza Dorali

۰ پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

You have to agree to the comment policy.